Péče o kolo
Ideální a prospěšná je údržba kola po každé jízdě. Realita je bohužel zcela jiná. Čekat však až do chvíle, kdy kolo skřípe a kvílí, není vůbec dobré.
Základní péče o kolo a jeho kontrola
"Co je čisté, není rozbité" - čistota kola v každém případě, zejména pak převodové mechanismy a hlavně řetěz.
- nesmí vrzat a skřípat
- jeho chod by měl být tichý
- měl by být vždy dobře promazaný
- po čase se vytahá a přeskakuje - přeměřit kalibrem
KOLO JE DOBRÉ POSLOUCHAT!
Před každou jízdou zkontrolovat
- správné nahuštění pneumatik
- brzdy (brzdové špalíky)
- ráfky
- dráty (běžný defekt je prasklý drát)
- pláště (zda-li není sjetý vzorek)
- přehazování rychlostí (přesný a snadný chod)
- sedlovka( bláto - rezaví uvnitř rámu)
Jednou za rok
(zhruba) je dobré dát kolo do servisu k podrobnější prohlídce, kde se kontrolují i skryté části kola:
- středové složení
- náboje
- vedení lanek v bovdenech
- hydraulické brzdy
- odpružená vidlice apod.
Výhodné je dát kolo do servisu v zimních měsících.
Jak kolo ukládat
Dle individuálních možností:
- kůlna
- garáž
- v pokoji na stěně...
Ve společných prostorách je třeba ho zamykat!
Dnešní kolo je mnohem složitější než dřívější torpédová kola (především horská kola). Má se tu co rozbít a náročný terén k tomu dává více příležitosti.
Pravidelná kontrola a údržba výrazně zvyšuje životnost kola a také tím šetří peněženku.